سبد خریــــــــــــــــد
ردیف عکس محصول                   نام کالا                   کد کالا قیمت تعداد کل قیمت حذف
5ضخامت سنج رنگ و پوشش DT-157H ساخت CEM پراب مجزا306001305476000000176000000
4ترموگراف تستو مدل TESTO 175-T2306001367433000133000
3PH متر قلمی و دیجیتال ضد اب با کالیبراسیون اتومات ای زد AZ 86843060043436300013000
2محلول استاندارد KCL جهت نگهداری PH سنج(20ml)30600415556250001625000
1لوکس متر سنسور مجزا CEM DT-856A306001304529000000129000000
بستن




با توجه به رکود ساخت‌و‌ساز در سال‌های اخیر، پیش‌بینی‌ها در‌خصوص افزایش ساخت و ساز در بخش مسکن و افزایش بودجه عمرانی در سال 93 در کنار تخمین افزایش تیراژ تولید خودرو توسط خودرو‌سازان داخلی و نیاز مبرم صنایع به فلزات رنگین به نظر می‌رسد این گروه در سال 93 در کانون توجهات سرمایه‌گذاران قرار گیرد (در جدول شماره 1 تغییرات شاخص صنعت فلزات اساسی را از ابتدای سال 91 تا 8 تیر 93 مشاهده کنید).





تکنولوژی‌های ضعیف

شرکت‌های فعال در حوزه فلزات اساسی در بورس تهران برای کسب بازدهی مناسب پس از سرمایه‌گذاری مناسب و بهره‌وری بالا همواره چشم به نرخ فلزات رنگین در بازارهای جهانی و امید به اقبالی بلند برای تسعیر نرخ ارز داشته‌اند. علاوه‌بر این دو عامل شیب سرمایه‌گذاری‌ها در فلزات اساسی طی سالیان اخیر صعودی بوده و باعث ترقی در تولید محصولات فلزی در کشور شده است. برای مثال طی 10 سال اخیر ایران در کنار دو قدرت بزرگ جهانی یعنی چین و هند بالاترین نرخ رشد در تولید فولاد را به خود اختصاص داده است. هرچند در زمینه تکنولوژی و بهره‌وری نیروی انسانی، صنعت فلزات اساسی کشورمان متاثر از تحریم نسبت به کشورهایی چون ترکیه نیز فاصله معناداری دارد.





ارز بار دیگر به مدد فلزات می‌آید؟

نرخ ارز روی خوش خود را طی سال‌های 90 تا 92 به گروه فلزات اساسی نشان داد. هنگامی که تضعیف ریال تا جایی ادامه پیدا کرد که دلار 1150 تومانی ابتدای فروردین 90 جای خود را به دلار حدود 3700 تومانی در سال 92 داد. از این رو شرکت‌های تولیدکننده فلزات اساسی تحت عنایت نرخ ارز سود سرشاری را عاید سهامداران فلزی کردند (جدول شماره 2). طی این دو سال نرخ ارز تحت تاثیر تحریم‌ها و افزایش تورم رشد کرده بود؛ اما در سال جاری اغلب کارشناسان معتقدند در صورت انجام توافقات و گشایش‌های بین‌المللی در کنار عرضه دلارهای دولتی به بدنه بازار و تامین نیاز ارزی صنعت دارو و خودروسازان توسط دولت بعید به نظر می‌رسد که ارز بتواند مانند سال‌های اخیر قدعلم کند. از این رو در صورت عدم همراهی ارز با شرکت‌های گروه فلزات یکی از عوامل تاثیرگذار در سودآوری برای این گروه از بین خواهد رفت و در عوض با ایجاد گشایش‌های بین‌المللی و افزایش احتمالی صادرات به کشورها، میان توان سود‌آوری تولیدکنندگان فلزهای رنگین با نرخ‌های جهانی فلزات اساسی وابستگی بیشتری پدیدار خواهد شد. اغلب شرکت‌های حاضر در گروه فلزی، نرخ ارز برای سال مالی 93 را برای دلار در محدوده 2450 تا 3000 تومان و برای یورو بین 3400 تا 4200تومان پیش‌بینی کرده‌اند با توجه به این موضوع که شرکت‌های فلزات پایه اغلب صادرات بیشتری نسبت به خرید تجهیزات دارند.

اگر دلار و یورو در محدوده کنونی باقی بمانند می‌توانیم شاهد تعدیل مثبت درآمدهای

پیش‌بینی شده برای سال 93 در گروه فلزات اساسی باشیم، هر چند به‌طور طبیعی تاثیر افزایش نرخ برای تمامی شرکت‌های فلزات اساسی یکسان نخواهد بود. (درجدول شماره 2 نرخ دلار و یورو لحاظ شده در بودجه گروه فلزات پایه آورده شده است).





خشنودی سهامداران «فجر» در سرمای بورس

طی سال 92 شاخص کل در حدود 108 درصد رشد داشته است. 25 نماد در گروه فلزات اساسی همسو با شاخص کل بازدهی را عاید سهامدارانشان کردند. در این گروه طی سال 92 تنها دو نماد «فایرا» و «فولاژ» زیان را روانه پرتفلیوی سهامدارانشان کردند. این در حالی است که در سال 93 با تغییر جهت شاخص کل تعداد نمادهای مثبت در گروه فلزات اساسی به 9 نماد تقلیل یافت. گروه فلزات اساسی با ثبت 9 نماد مثبت یکی از گروه‌های ممتاز بورس طی 100 روز ابتدایی سال 93 لقب گرفت. طی سال 93 منتهی به 8 تیرماه شاخص کل در حدود 5/11 درصد افت کرده که این افت شاخص در گروه فلزات اساسی 5/4 درصد کمتر است. در این بین شرکت فولاد امیر کبیر کاشان با ثبت 118 درصد بازدهی در سال 93 چشم‌ها را به خود خیره کرده است. از سوی دیگر هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه که طرح‌های توسعه فراوانی دارد، با کم لطفی سهامداران مواجه شده و 37 درصد از قیمت خود را اصلاح کرده است.





فلزات رنگین گران می‌شوند؟

نرخ فلزات پایه طی ماه‌های اخیر در بازارهای جهانی به‌دلیل کند شدن رشد تولید ناخالص داخلی، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلزات در جهان یعنی کشور چین افت کرده است. نرخ تولید ناخالص چین در سه ماه ابتدایی سال 2014 نسبت به سه ماه پایانی سال 2013 میلادی از 7/1 به 4/1 درصد نزول پیدا کرده است و نگرانی از در پیش بودن رکود در اقتصاد جهانی را بالا برده اما آمار سه ماه دوم رشد تولید ناخالص داخلی چین امیدوارکننده‌تر پیش‌بینی می‌شود. افزایش نرخ انرژی در کنار رشد هزینه‌های استخراج، فرآوری و حمل و نقل می‌تواند عاملی برای گرانی فلزات رنگین شود؛ در این شرایط که هزینه تولید برای تولیدکنندگان فلزات رنگین افزایش یافته است معادن کوچک برای کاهش هزینه‌ها، تولید خود را به حداقل رسانده‌اند. طلا به عنوان لیدر قیمتی فلزات در روزهای اخیر با افزایش قیمت خود اغلب فلزات رنگین را گران کرده است. امید به ایجاد رونق اقتصادی نیز از دیگر مواردی است که امید به افزایش نرخ فلزات اساسی را در دل شرکت‌های تولیدکننده فلزات پایه زنده نگه داشته است.





صعود طولانی مدت مس

مس سال 2014 را متعادل آغاز کرد. با انتشار افت 29 درصدی واردات این فلز سرخ توسط چین در ماه مارس نسبت به ماه فوریه، مس در بازارهای جهانی 10 درصد ریزش کرد و در حدود 6450 دلار در هر تن معامله شد. اما تحلیلگران با توجه به کاهش سطح ذخایر مس در بورس شانگهای و کمبود عرضه این محصول و همچنین آمار انتشار یافته از موجودی انبار LME قیمت‌های جهانی مس را صعودی پیش‌بینی می‌کنند. این آمار طرف تقاضای مس را تقویت خواهد کرد. قیمت جهانی مس طی هفته گذشته بخش اعظمی از ریزش ماه مارس را جبران کرده و در حدود 6950 دلار در هر تن معامله شد.

مجلس چین طی چند روز اخیر برای افزایش رشد اقتصادی قانون منع انباشت مس و آلومینیوم را به‌عنوان وثیقه بانکی لغو کرد تا قابلیت مهمی برای رشد مس و آلومینیوم ایجاد شود؛ بانک‌های چینی طی یکسال‌و‌نیم گذشته، مس و آلومینیوم را به‌عنوان وثیقه نمی‌پذیرفتند که یکی از مهم‌ترین‌ دلایل کاهش موجودی انبارها بود و باعث افزایش عرضه و در نتیجه کاهش قیمت این دو فلز شده بود. روند صعودی مس می‌تواند معاملات تولیدکنندگان مس را در بورس تهران تحت تاثیر قرار دهد.





کاهش ذخایر روی

بسیاری از آگاهان صنعت فلزات پایه معتقدند قیمت روی روند صعودی را طی خواهد کرد. چین در ماه‌های اخیر، بر‌خلاف کاهش واردات در فلزات اساسی، سهم واردات روی را کاهش نداده است. چین از روی به‌عنوان وثیقه بدهی نزد بانک‌های چینی استفاده می‌کند. سال 2013 در بازارهای جهانی ذخیره روی در انبارهای تحت نظارت بورس لندن 30 درصد کاهش یافته است. این فلز طی 100 روز گذشته درحدود 11 درصد افزایش را در قیمت تجربه کرده و خود را به ارتفاع 2210 دلاری در هر تن رسانده است. شرکت‌های تولیدکننده روی در بورس تهران رقم 2000 دلار را برای هر تن روی در بودجه سال 93 خود پیش‌بینی کرده‌اند.





رشد آرام آلومینیوم

تحلیلگران روند قیمتی آلومینیوم را در سال 2014 در سطح جهانی متعادل پیش‌بینی می‌کنند. افت 15 درصدی قیمت فلز نقره‌ای در سال 2013 باعث شد تا کارشناسان به کاهش قیمتی بیش از این مقدار آلومینیوم اعتقادی نداشته باشند. افزایش واردات آلومینیوم چین در سال 2014 نسبت به سال 2013 در کنار بحران اوکراین و تقابل روسیه با غرب در صعود این فلز نقره‌ای موثر واقع شد. آلومینیوم طی 100 روز گذشته بیش از 10‌درصد افزایش قیمتی را تجربه کرده است.

در‌مورد ظرفیت تولید آلومینیوم در ایران سرمایه‌گذاری‌های مناسبی انجام شده که در برهه‌هایی از زمان مغفول مانده است، اما دوباره روحی نو در صنعت آلومینیوم در ایران دمیده شده است. ایران با سه پله صعود نسبت به سال 2011 در جایگاه 19 جهانی در زمینه تولید شمش آلومینیوم قرار گرفته است و امضای توافق‌نامه ایجاد کنسرسیوم شرکت‌های داخلی و خارجی برای تولید یک میلیون تن آلومینیوم در جریان سومین کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم ایران می‌تواند نقش ایران را در تولید این فلز نقره‌ای در جهان بیش از پیش پر‌رنگ کند.


منبع:بورس آنالیز

گرد آورنده : irsanat.com :( پارسا یزدان )
تاریخ ارسال :  1393/4/11     
تعداد مشاهده :3511
ثبت نظرات شما کاربران محترم باعث بهبود مطالب سایت خواهد شد
نام و نام خانوادگی : الزامی
تلفن/ایمیل :
نظر شما : الزامی
کد امنیتی :

الزامی


دیگر مطالب مرتبط با موضوع : اخبار بورس


جهت دیدن مطالب بیشتر کلیک کنید             
آخرین مقالات ارسالی
مطالب تصادفی


دستگاه تی دی اس متر(TDS)

دستگاه پی اچ متر دیجیتال

هدایت سنج آب,EC متر

فتومتر پرتابل دیجیتال

دماسنج دیجیتال

مولتی متر دیجیتال

ph متر خاک

ph متر، ph سنج

Tds متر

آمونياك سنج

سنسور ph سنج ، پراپ ph سنج

EC متر ، EC سنج

ph سنج هانا ، تستر ph هانا

رفرکتومتر ، قند سنج

EC/TDS متر ، هدایت تی دی اس سنج

EC/TDS/PH متر ، تستر های مولتی پارامتر آب

ترازو آزمایشگاهی

اکسیژن متر آنلاین

پی اچ ph سنج آنلابن

هدایت و تی دی اس سنج آنلاین ،EC/TDS تابلویی انلاین

اکسیژن سنج DO متر آنلاین تابلویی

محصولات شرکت آدوا ADWA -ADWA

تجهیزات کنترل و اندازه گیری آنلاین

کلر سنج

فروش فوق العاده تجهیزات آنلاین تابولویی

محصولات شرکت ای زد تایوان AZ

فلکسی تستر، کلر، کلراید، سختی، سختی کلسیم، مس، روی،سیلیسم



فروشگاه ایران صنعت ،بررسی انتخاب و خرید آنلاین

فروشگاه ایران صنعت در سال 1388 تاسیس گردید، که مفتخر است ، با عرضه محصولات ابزاردقیق ، برق الکترونیک ، ابزارآلات و تجهیزات صنعتی در سراسر کشور با بهترین کیفیت و قیمت رقابتی در خدمت هموطنان گرامی باشد .
ENAMAD logo-samandehi

آدرس : کرج چهار راه کارخانه قند به سمت میدان هفت تیر خیابان پناهی کوچه پناهی 1 پلاک 61 ساختمان اهورا واحد یک
شماره تلفن : 02691300551
شماره همراه : 09106978820 واتساپ ، تلگرام ، ایتا ، روبیکا ، ای گپ روی این شماره می باشد
شماره نمابر : 30008666850361
افراد آنلاین: 90
تاریخ :1403/2/21
پرداخت آنلاین شبکه اجتماعی یوتیوب اینستاگرام شبکه اجتماعی فیس بوک

تمامي كالاها و خدمات اين سایت، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه میاشند و فعاليتهاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به ایران صنعت میباشد.